E-maili turundus ja GDPR – kuidas asjad siis on?

Tanel Vetik

Tanel Vetik

Digistrateeg

Millal tohib e-maili liste koostada ja keda sinna lisada? Kas ma võin kellelegi e-maili saata, kui tema e-posti aadress on kodulehel üleval? Mis hetkest rikun GDPR seadust ja millal mitte?

E-maili turundus ja GDPR

Neid küsimusi on rohkem kui vastata jõuab. Seda põhjusega – GDPR määruse ümber on tohutult palju segadust, mida ainult advokaadid ja seadusega otseselt töötavad inimesed paistavad mõistvat. Õnneks töötame e-maili turundusega ning aitame tavainimese (no offence advokaatidele) kombel asjast sotti saada.

E-maili turundus ja GDPR – kuidas asjad siis on?

Tanel Vetik

Tanel Vetik

Digistrateeg

Millal tohib e-maili liste koostada ja keda sinna lisada? Kas ma võin kellelegi e-maili saata, kui tema e-posti aadress on kodulehel üleval? Mis hetkest rikun GDPR seadust ja millal mitte? Neid küsimusi on rohkem kui vastata jõuab.

Seda põhjusega – GDPR määruse ümber on tohutult palju segadust, mida ainult advokaadid ja seadusega otseselt töötavad inimesed paistavad mõistvat. Õnneks töötame e-maili turundusega ning aitame tavainimese (no offence advokaatidele) kombel asjast sotti saada.

E-maili turundus ja GDPR

Millal tohib e-maili liste koostada ja keda sinna lisada? Kas ma võin kellelegi e-maili saata, kui tema e-posti aadress on kodulehel üleval? Mis hetkest rikun GDPR seadust ja millal mitte? Neid küsimusi on rohkem kui vastata jõuab.

Seda põhjusega – GDPR määruse ümber on tohutult palju segadust, mida ainult advokaadid ja seadusega otseselt töötavad inimesed paistavad mõistvat. Õnneks töötame e-maili turundusega ning aitame tavainimese (no offence advokaatidele) kombel asjast sotti saada.

E-maili turundus ja GDPR

Mis on GDPR määrus, ehk isikuandmete kaitse üldmäärus?

Ei hakka seda määrust vast liiga detailselt lahti selgitama, sest ilmselt huvitab sind ainult asja praktiline pool – muidu vaataksid hoopis 50-leheküljelist Euroopa Komisjoni dokumenti.

GDPR määruse eesmärk on aidata paremini selgitada digitaalsete andmete omanikku. Kas sinu konto, mille oled loonud e-poe keskkonda ja sisestatud isikuandmed on peale konto loomist nüüd selle ettevõtte omad? Või on need siiski jätkuvalt sinu omad? Seda küsimust aitabki GDPR määrus lahendada. Enamik juhtudel andmete sisestaja kasuks.

Kuidas reguleerib GDPR määrus e-maili turundust?

Siin läheb nüüd tee kaheks: B2B e-maili turundus ja B2C e-maili turundus. Nende kohta kehtivad väga erinevad reeglid.

Juriidilisele isikule (ettevõttele või ettevõtte esindajale) e-kirja saates – sh külmasid e-kirjasid – ei pea eelnevalt opt-in kinnitust saama. Nüüd, kui saata see sama e-kiri eraisikule, siis oled seadust rikkunud. Allpool on illustreeriv tabel populaarsematest küsimustest, et B2B (ettevõttelt ettevõttele) ja B2C (ettevõttelt tarbijale) erinevusi paremini mõista:

GDPR E-maili õigused

Best practise tegevused, mida oma külma e-maili turunduse kampaanias kasutada

Tarbijad kohanevad sageli kiiremini, kui e-maili turunduse regulatsioonid või tavad seda teevad. Sageli on viimase areng hoopis reaktiivne vastus tarbijate soovidele ja käitumisele. Ei tohiks eeldada, et e-posti saatmine on numbrite mäng ja kui 1000 kirja välja saadad, siis ühe kirja kohta 1-2 kindlasti ostavad.

Selline strateegia võis töötada eelmisel aastakümnendil, aga need kaardid on laiali paisatud ja reeglid ringi tehtud. Kui tahad külma e-mailiga oma tarbijateni jõuda, siis alusta tarbijate kaardistamisest, sisu ja sageduse strateegia loomisest, teekonna modelleerimisest ning lugejate segmenteerimisest. Eesmärk on saavutada võimalikult kõrge kvaliteet.

Siin tulekski pidada silmas GDPR määrusega kooskõlastamist. Mitte kõik sinu e-maili turunduse lugejatest ei tea mis nende õigused on. Alati on inimesi, kes on veendunud et nende etteveõõte e-posti aadressile ei tohikski ühtegi külma e-maili saata. Siin on mõned head harjumused, et tagada võimalikult autentne ja mõistlik külma e-kirja saamise kogemus:

  • Ära kasuta pealkirjas click-bait’i, vaid jäta see teemakohaseks.
  • Kasuta e-kirja eelvaates reaalset e-maili sisuteksti.
  • Tee kindlaks, et kõik e-maili turunduse saajad päriselt vajaksid või kasutaksid sinu toodet-teenust.
  • Tutvusta oma ettevõtet või isikut e-maili sisus.
  • Ära survesta lugejat ühendust võtma või päringut saatma.
  • Ära peida kirjadest loobumise linki ja lisa see iga e-maili turunduse segmendi juurde.

Aga kuidas on GDPR reeglitega olemasolevate klientide või päringu saatnud kontaktidega?

Sõltub kuidas kliendikontaktid on saadud. Kui nad on andnud n-ö soft opt-in (saatnud päringu, sooritanud ostu, vmt.), siis tohib saata neile ainult asjakohast e-maili turundust. Kindlasti ei tohiks kasutada seda võimalusena tutvustada neile oma teist ettevõtet või toote-teenuse kategooriat. Tuleb jääda ühe ja sama kategooria juurde, mille vastu lugeja algselt huvi tundis.

Traditsiooniline opt-in on otsene kinnituse andmine, et soovin saada e-maili turundust. Üks selline näide on ostu sooritamise lõpus paiknev kastike: “vajuda siia kui soovid tulevikus saada täiendavaid pakkumisi meie toodetevõi teenuste osas”.  

Kolmas variant on topelt opt-in, ehk kahekordne kinnitus. See pole GDPR määruse järgi nõutud, aga on paljudel juhtudel soovituslik. Üks populaarsem näide sellest on veebilehe kaudu e-maili uudiskirjaga liitumine. Esmalt sisestatakse oma e-mail ja teine samm on oma postkasti saabunud kirja peal e-maili “kinnitamine”.

Kui opt-in ehk kliendi kinnitus on saadud, siis võib neile saata teemakohast e-maili turundust. Seejuures tuleks silmas pidada, et alati peab al olema võimalus edasistest kirjadest loobumiseks.

Tutvu teenuste ja hindadega

Vaata ka meie teisi artikleid

Tutvu teenuste ja hindadega

Vaata ka meie teisi artikleid