Miks tuleks oma veebilehe trackingule GA4 (Google Analytics 4) lisada?

Tanel Vetik

Tanel Vetik

Digistrateeg

Pea kolm aastat tagasi teatas Google, et on töötamas oma uusima analüütika tööriista kallal – Google Analytics 4 (GA4). Ning paar kuud tagasi saime ajakava, mille lõpus GA4 eelkäija Universal Analytics (UA) 2023. aasta juulikuus kinni pannakse.

Turundajate silmis tuli see otsus oodatust varem, ning õhus on tunne, nagu tormaks Google poolvalmis tootega turule.

Google Analytics 4 (GA4) vs. Universal Analytics (UA)

Eesmärgiks on konkureerivate analüütika programmide ees konkurentsis püsimine.

Miks tuleks oma veebilehe trackingule GA4 (Google Analytics 4) lisada?

Tanel Vetik

Tanel Vetik

Digistrateeg

Pea kolm aastat tagasi teatas Google, et on töötamas oma uusima analüütika tööriista kallal – Google Analytics 4 (GA4). Ning paar kuud tagasi saime ajakava, mille lõpus GA4 eelkäija Universal Analytics (UA) 2023. aasta juulikuus kinni pannakse.

Turundajate silmis tuli see otsus oodatust varem, ning õhus on tunne, nagu tormaks Google poolvalmis tootega turule.

Eesmärgiks on konkureerivate analüütika programmide ees konkurentsis püsimine.

Google Analytics 4 (GA4) vs. Universal Analytics (UA)

Pea kolm aastat tagasi teatas Google, et on töötamas oma uusima analüütika tööriista kallal – Google Analytics 4 (GA4). Ning paar kuud tagasi saime ajakava, mille lõpus GA4 eelkäija Universal Analytics (UA) 2023. aasta juulikuus kinni pannakse.

Google Analytics 4 (GA4) vs. Universal Analytics (UA)

Turundajate silmis tuli see otsus oodatust varem, ning õhus on tunne, nagu tormaks Google poolvalmis tootega turule.

Eesmärgiks on konkureerivate analüütika programmide ees konkurentsis püsimine.

Milliseid kuupäevasid tuleks jälgida?

2023. aasta juulikuu algusega (juba 12 kuu pärast) lõpetavad kõik Universal Analytics (UA) vaated uute andmete töötlemise. GA360 vaadetele anti 3 kuud rohkem ja nemad lõpetavad 15 kuu pärast.

See tähendab, et kui sinu veebilehel on ainult Universal Analytics (UA) paigaldatud ja teisi analüütika programme pole, siis alates 2023. aasta juulikuust ei mõõdeta veebilehel ühtegi tegevust.

Olemasolevate Universal Analytics vaadete andmete kasutamist võimaldab Google vaid järgnevaks 6 kuuks. See omakorda tähendab, et 2024. aasta alguses kustutatakse kõik UA vaated, Universal Analytics ajaloolised andmed ning kolmandad andmeanalüütilised programmid (nt. Google Data Studio või Supermetrics ja Funnel.io) ja Google Ads ei saa sinu veebilehe UA andmeid enam kätte.

Google pole tänase seisuga veel ametlikult kinnitanud, et kas neil on plaanis ajaloolisi andmeid siiski alles hoida või lähevad kõik prügikasti, aga hetkel jääb tunne, et siiski lähevad.

Miks ikkagi Google oma tänase analüütika programmi Google Analytics 4 vastu välja vahetab?

Kui vaadata GA4 ja Universal Analytics keskkondasid kõrvuti, siis erinevused on väga selged. Võib-olla kõige suurem erinevus seisneb nende implementatsioonis, kus GA4 rakendub nii veebilehele, kui ka äppide peal. Universal Analytics sai kasutada ainult veebilehe andmete ja üksikute sessioonide analüüsimisel ning mõõtmisel.

Lisaks, ei sõltu GA4 puhtalt küpsistele ning kasutab eventide-põhist mõõtmise mudelit, et võimalikult täpselt esitada kasutajapõhist andmestikku. See tähendab, et mõõtmine keskendub rohkem tegevustele (või tegevuste puudumisele), mitte puhtalt küpsiste tagasisidele.

Üks suur kitsaskoht tänase Universal Analytics (UA) tööriista puhul on tema sõltuvus sessioonide-põhisest andmete raporteerimisest. UA mõõdab mida keegi üksiku sessiooni käigus ette võtab, selle asemel, et tervikuna mõõta külastaja puutepunkte veebilehega (mida on sageli päris mitu).

Vaadeldes viimaste aegade tehnoloogiahiidude ja poliitilisi otsuseid piirata küpsiste kasutamist koos isikuandmete kaitsemisega, pole Google’l tegelikult väga valikut. Ta peab kas oma analüütika poolt uuendama või leppima konkurentsis allajäämisega. Sellest sündis vajadus GA4 lansseerimiseks ja täna näeme mitmeid funktsionaalsuse muudatusi, mis just nendele mõõtmise küsimärkidele vastuseid anda püüab.

Üllatavalt, on GA4 programmeeritud tagama suuremat külastaja privaatsust, võrreldes tänase UA mõõtmisega ning ei salvesta külastaja IP aadressi. Seda tõenäoliselt mitme teise konkurendi (Facebook, Tik Tok jne.) trahvide ja kohtujuhtumite varjus, et mitte ise halba valgusesse sattuda. Tänane analüütika versioon jäi selle poole pealt hetkel ajast maha.

Selline mõõdikute ja süsteemide ringitegemine paiskas kõik turundajad tagasi algusesse, kus platvormi tundmaõppimine algas sisuliselt nullist. Mitmed mõõdikud on kas eemaldatud või nende leidmine on GA4 vaadetes ebaloogiliselt keeruline. Google on sellest teadlik ning GA4 keskkond on jooksvalt muutumas. Tõenäoliselt on GA4 keskkond aasta pärast teistsuguse välimusega ja intuitiivsem, kui see täna on.

Mitmed meie kliendid on endale GA4 vaate veebilehele juba ära paigaldanud, aga väga vähesed kasutavad seda enda andmeanalüüsi jaoks. Enamusel juhtudel jätkatakse vana Universal Analytics vaate kasutamist ja see on perfectly fine.

Mida sa täna tegema peaks?

Õnneks on meile antud küllalt aega GA4 vaadete korrektseks installeerimiseks ja andmete kogumiseks, et kõik enne tuleva aasta tähtaega tip-top korda sättida.

Kui aastate lõikes andmete analüüsimine on sinu jaoks tähtis, siis läheb sul netukene kiireks, sest Google on andnud märku, et suure tõenäosusega lähevad Universal Analytics ajaloolised andmed ülejärgmise aasta alguses prügikasti (täpne kuupäev on tänase seisuga veel kinnitamata). GA4 vaated peavad sinul selle aasta lõpuks korrektselt seadistatud olema, konversioonid määratletud ning mõõdikute täpsus testitud. Siis saad kenasti 2023. aasta andmed terves plaanis kätte, kui 2024. aastal UA enam andmeid ei näita.

Kuidas paigaldada Google Analytics 4 vaadet

Teeme elu veidi lihtsamaks ja toome allpool samm-sammult GA4 vaate installeerimise protsessi välja (detailsema info leiab Google enda GA4 help centre lehelt). Antud juhend kasutab inglisekeelset Google Analytics kontot ja eestikeelsel võivad mõned terminid teistmoodi kirjutatud olla.

1. Loo Google Analytics konto sees GA4 vaade ja paigalda see Google Tag Manager (GTM) abil

Siin on protsess üsna sama nagu Google Tag Manageri abil Universal Analytics koodi installeerimisel. Seega, seni on tööde käik väga sarnane.

2. Aktiveeri „Enhanced Measurement“ enda GA4 vaates

Sisaldab juba evente nagu scrollimine, outbound klikid, lehel tehtud otsingud ja video vaatamised/klikid. Universal Analytics vaates tuli need manuaalselt seadistada.

3. Loo „custom event measuremnet“

Kõik eventid on jaotatud nelja rühma:

  • Automatically Collected Events
  • Enhanced Measurement Events
  • Recommended Events
  • Custom Events

Kindlasti tuleks meeles pidada, et kõik GA4 keskkonda saadetud eventid kuvatakse raportites automaatselt, aga nendega seotud parameetreid mitte. Need tuleks hiljem GA4 vaates eraldi sättida.

4. Konversioonide määratlemine

Kõiki evente GA4 vaates on võimalik konversioonideks märkida. Seda tuleb teha manuaalselt eventide vaates.
Kui tunned, et olemasolevad eventid ei mõõda konversiooni päris nii täpselt kui sooviks, siis on võimalik olemasolevate eventide abil täiesti uus juurde luua ning tingimuste ja parameetrite abil tema aktiveerumist täpsustada.

5. Paigalda e-poe eCommerce mõõdikud (kui sinu ettevõtte jaoks on see asjakohane)

Kui kasutad täna data layereid oma e-poe andmete püüdmiseks Universal Analytics vaates, siis need kahjuks ise GA4 andmeteks ringi ei lähe. Õnneks on Google Tag Manageri templiitide galeriis üks kasulik tööriist olemas. Otsi „GA4 Ecommerce to Enhanced Ecommerce Converter“ mõõdikut (ingl.k. variable) ja see võib sind mitmeti välja aidata.
Lihtsamad e-poe näitajad kuvatakse eventide vaates (nt. add_to_cart, begin_checkout, purchase jne.).

6. Alusta „Exploration“ raportite ehitamist „Explore“ vaatest

Kui eelmises Google Analytics versioonis oli custom raportite kasutamine sinu ettevõtte andmeanalüüsi jaoks tähtis, siis GA4 vaates on see funktsioon asendunud Exploration Reports poolega. Siin on võimalik rakendada keerulisemaid filtreid ja kombinatsioone, mis kajastavad UA tabelitest põhjalikumalt ning mitmekesisemalt. Just nagu UA raportid, aga palju rohkemate võimalustega.

Kui UA vaadetest GA4 vaatesse ringi kolimine põhjustab suurt peavalu, siis Google on koondanud hea portsu kasulikku infot selle protsessi ettevõtmiseks. Lisaks, tuleks silmas pidada, et kuna GA4 ja UA andmete mõõtmise lähenemised on üksteisest niivõrd erinevad, siis on GA4 peale ümber kolimine hea võimalus oma ettevõtte andmeanalüütilise strateegia ringimõtlemiseks. Milliseid andmeid sul päriselt vaja on ja kas tasub investeerida energiat keerukamate süsteemide ehitamiseks, kui neid ettevõtte arengus päriselt ei kasutata.

Mõningad mõtted veel siia lõppu

Ära muretse üle – selle andmete ümberkolimisega on sul hea mitu kuud veel aega. Siiski, ei tasuks seda päris viimasele päevale jätta, sest Google Analytics ei mõõda andmeid retrospektiivselt ja kõike hakatakse mõõtma seadistamise hetkest alates. Kui jätad viimasele hetkele, siis võid väärtuslikust tagasivaatest ilma jääda ning alustad 2024. aastat pimeda võrdlusega.

Enamusel meie klientidest on GA4 vaated juba loodud, aga väga vähesed on läinud sammu võrra edasi, et oma tänastele andmete settidele konversioonid ja detailsed mõõdikud juurde panna – see tähendab, et hiljem tagasi vaadates ei kajasta nende andmestik kogu infot mida tegelikult vaja oleks.
Meie soovitame siinkohal endale kindla tähtaja panna, mis hetkeks andmete kogumise pool peaks kaasajastatud olema ning sealt edasi saab rahul südamega 2023. ja 2024. aasta vastu võtta. Samal ajal kui teised paaniliselt oma analüüsiplatvorme uuendavad ja poolikute andmetega strateegilisi otsuseid vastu peavad võtma. See on sinu konkurentsieelis.

Me küll räägime väga põhjalikult GA4 vs UA võrdlusest, aga tegelikult on kerkinud esile ka väga mitu teist kompetentset andmeanalüüsi programmi. Nende miinus on küll igakuine tasu ja potentsiaalselt suurem andmete turvalisuse risk, aga sõltuvalt iga ettevõtja enda vajadustest, võivad need programmid olla parem alternatiiv uue GA4 ees. 2022 on väga hea aasta enda ettevõtte andmete kogumise strateegia ümberhindamiseks ja parima lahenduse leidmiseks – tuleb lihtsalt see aeg võtta. Muidu võid ennast 18 kuu pärast võrdlemisi stressirohkem olukorras leida.

Lisame igaks juhuks siia ka Google enda poolt loodud väga kasuliku analüütika migreerimise juhendi, kus on täiendavaid linke kasulike artiklite peale, et sind selle (üsna tüütu) teekonna käigus aidata.

Loomulikult võib Universal Anlytics (UA) ja GA4 küsimuste osas meiega ühendust võtta ja saame konversioonide seadistamise, optimeerimise ja koolitamisega abiks olla.

Tutvu teenuste ja hindadega

Vaata ka meie teisi artikleid

Tutvu teenuste ja hindadega

Vaata ka meie teisi artikleid